A kilencvenes évek végén még elképzelhetetlennek tűnt, hogy egy ilyen színvonalú síterep működjön a magyarországi hegyekben, hiszen többnyire mindenkitől csak azt hallotta az ember, hogy egyre enyhébbek a telek, egyre kevesebb a hó és különben is, „menjen mindenki külföldre síelni!" Akadt azonban egy család, aki ezt máshogy gondolta.
Kőrösi Imre gépész- és villamosmérnök 1987-ben felállította az első saját építésű liftjét, amelyet a nagypapai ház udvarára telepített. Bevilágította a hétvégi ház melletti lejtőt és egy fotocellás időmérő eszközt is barkácsolt a család és a barátok legnagyobb örömére. Véletlenen múlott, hogy az alföldről érkező nagyapa éppen a későbbi sípálya mellett fekvő házba költözött, és tejbegyűjtéssel foglalkozott. Akkoriban még szarvasmarhák legelésztek a hegyoldalakban. Unokája Imre már a hegyek és a síelés szerelmeseként érkezett a Mátrába. Először egyetemista évei alatt barátaival Lengyelországig jutott, kiskatonaként síelt a honvédekkel Kékesen, majd a 80-as évektől Ausztriában és a Dolomitokban kapta a komolyabb inspirációt álma megvalósításához. A kilencvenes évek végére fogalmazódott meg a kérdés: Miért ne lehetne hazánkban is a technikai havazás feltételeit biztosítani? Miért ne hozhatnánk el magasabb színvonalon az alpesi síélményt a Mátrába?
"APRÓCSKA AUSZTRIA A MÁTRÁBAN!
2002 őszén kezdődött az ország első síparkjának kialakítása a Mátraszentistván és Mátraszentlászló között elterülő, elvadult, bokros-cserjés kaszálókon, mintegy 9 és fél hektáros területen.
A fejlesztési lehetőségek hátterét, az alapító akkor már nemzetközi sikerekkel, saját találmányaival rendelkező hajdúszoboszlói agrárelektronikai vállalkozása adta.
A bankok ekkor még nehezen akartak hitelt adni egy sípálya fejlesztéséhez, így még a családi házra is jelzálog került, hogy meg lehessen vásárolni az első modern sílifteket, hóágyúkat.
Bozótirtással kezdődött a munka, majd következett a hóágyúrendszer kiépítése, a felvonók felújítása, illetve újak vásárlása, a ratrak beszerzése és persze még rengeteg egyéb tennivaló. Több mint két évnyi munkát követően végül 2004 decemberében megnyitotta kapuit az ország első síparkja.
Azóta voltak rosszabb és jobb szezonok is, de a fejlesztés az időjárási és gazdasági nehézségek ellenére is folyamatos. Jelenleg 7 felvonó (vadonatúj négyüléses lifttel), 2 mozgójárda és 10 – különböző nehézségű – pálya van a Síparkban, 4300 méteres pályahosszúsággal. A Sípark 4 víztározóval, összesen 17.000 m3 kapacitással rendelkezik és közel 30 db hópótló gép biztosítja a havat a pályákon. 20 év alatt a Sípark hazánk legmodernebb felszereltségű téli sportközpontjává nőtte ki magát.
A fejlesztések lényeges eleme a vendéglátás folyamatos korszerűsítése. Kezdetben csak egy büfé működött a Síparkban, majd egy körbüfé nyílt a pálya mellett, a 2007-es újdonság pedig egy 60 fős, fedett, beülős önkiszolgáló étterem, egy hangulatos rönk hütte, amely évről évre folyamatosan bővült.
A Sípark pályái jelenleg 675 és 822 méter között fekszenek, de még van feljebb! A fejlesztési tervekben ugyanis szerepel a Piszkéstetőig tartó infrastruktúra kialakítása , amely eléri 900 méter feletti magasságot.
A SÍELÉS KEZDETEI A FELSŐ-MÁTRÁBAN
A helytörténet szerint a felső-mátrai települések „kiváló adottságú hóborította hegyoldalaira” már az 1930-as években eljutottak az első sílécek. A környék síelési lehetőségeiről így tudósít a Csonkamagyarország síterepei című könyv a század első évtizedeiben: „A tisztásokban bővelkedő terep pedig különösen szép lesiklóversenyek rendezésére alkalmas. A Nagygalya tisztása a Lengyendi Galyán és Piszkéstetőn át vezet a fiskalitási katlan (Piszkéslegelő) pompás nyílt lejtőire, melyek értékeiről sokat mesélhetnének a magasan fekvő huták iskoláit évről-évre felkereső cserkészek. A kitűnő terep lehetővé tette, hogy e szép sport a kis hegyi telepek ifjúsága körében is tért hódítson.”
Mátraszentistván mellett a hetvenes évektől kezdve épül az infrastruktúra. Az akkori Gagarin (ma már Mátrai) Hőerőmű vállalat lelkes sportszakosztálya két kis nyiladékot hozott itt létre, és megépült az első kampós, majd 1986-ban egy TatraPoma tárcsás felvonó - persze csak akkor lehetett síelni, amikor volt természetes hó. Az átadóra 1977. december 20-án került sor. Valószínűleg kevesebben tudják, hogy a Kúthegy oldalába, Mátraszentlászló felett létrejött egy másik sípálya is, mely egy lelkes sarudi szabadidő egyesültnek köszönhetően a mai napig fennmaradt. Korábban működött sípálya még Mátraszentimrén, Bagolyírtáson és persze több Galyatetőn is, ahol a mai napig üzemel a sífutópálya.
Évente 40-60 ezer sítársunk nem tévedhet: az infrastruktúra nagyon fontos tényező!
Itt találod: hazánk legkorszerűbb sífelvonóit, hóágyú parkját és beléptetőrendszerét.
Hiszünk az innovációban és hogy a legmodernebb eszközökre van szüksége egy színvonalas sípályának, ezért vadonatúj eszközeink a Te kényelmedet és biztonságodat szolgálják! Ismerős logók? - Doppelmayr, Pistenbully, Skidata, SUNKID. Ugyanazt kapod nálunk, mint egy osztrák síközpontban – itthon.
Az elmúlt 20 év intenzív fejlesztéseinek köszönhetően a korszerű síliftek működnek nálunk. Büszkék vagyunk arra, hogy 9 db síliftből 7 liftet vadonatújonan vásároltunk.
Három húzóliftünk a neves osztrák Doppelmayr cég gyártmányai és sokak által ismertek az Alpok lejtőiről! Nagy szállító kapacitás és kényelmes lágy indítás jellemzi ezeket a lifteket.
Sítörténeti pillanat, hogy hazánkban megépült az első és a mai napig egyetlen új gyártású négyszemélyes ülőliftje a Síparkban.
PANORÁMALIFT (2017)(“H")(2200 fő/óra) - a világ legnagyobb liftgyártójától, az osztrák székhelyű Doppelmayr cégtől érkezett. Gyermekek kiesését megakadályozó lábtartókkal rendelkezik, de a különböző színű ülésborításnak köszönhetően biztonságot ad a beszállóknak is.
Az ország legnagyobb hóágyú kapacitása jelenleg itt van (óránként akár 750 m3/óra hó előállítására képesek vagyunk). Hóágyúinkat folyamatosan cseréljük korszerűbb, energiahatékonyabb és automatizált berendezésekre. Így nagyobb biztonsággal foglalhatsz szállást, mivel olvadás esetén is gyorsan tudjuk pótolni az elveszett hófehér áldást. Persze érthető, ha az embermagas gépezetek láttán energiazabáló berendezésekre gondolunk, de a Sípark 20 éves működése során nemcsak egy olajozott, percre pontosan kiszámított menetrend gondoskodik az energiafelhasználás optimalizálásáról, de a technológiai innovációknak köszönhetően a régebbi hópótló gépek helyére új, kisebb energiafelhasználású és csendesebb gépek kerültek.
Az energiafelhasználás jellegzetessége, hogy rövid ideig van szükség nagyobb áramfogyasztásra, de már hosszabb időszakot vizsgálva egy műjégpálya vagy egy 60 ágyas wellness szálloda is több energiát fogyaszt, mint amennyi energia a Sípark behavazásához szükséges. Ugye Te sem gondoltad volna! Mindemellett 120 munkahelyet teremt telente, komplett desztinációnak biztosít vendégforgalmat így megélhetést biztosít több száz családnak.
A 2023/2024-es téli szezon beindulásával újabb mérföldkőhöz érkeztünk, a 20. szezonunk rajtolt el! Huszadik hóbiztos és hóágyúzott idényünk során különleges ajándékkal várjuk a síbarátainkat: a síbérletek, a kölcsönző és a síoktatás árai is változatlanok lesznek a teljes szezonban. 20 éves munkánk eredménye, hogy nemcsak Magyarország legmodernebb négyüléses ülőliftjével és felvonóival, legjobb automatizált hóágyú rendszerével és legnagyobb síoktató parkjával rendelkezünk, de rendszeres fejlesztéseink garantálják, hogy minél hóbiztosabb és izgalmasabb pályákkal és minőségi szolgáltatásokkal várhassuk a szezonban hozzánk érkező 40-60 ezer sítársunkat.
Idei fejlesztéseink:
- ELEKTROMOS AUTÓTÖLTŐK – Az elektromos autóval érkező vendégeink számára 2 db 22 kW-os elektromos töltőállomást alakítottunk ki központi helyen, a Síkölcsönző mellett. Az autótöltők kiépítéséhez szükséges földmunkát és kábelezést a Sípark szakértő munkatársai végezték el.
- HÓBIZTOSABB PÁLYA – Idén az 5B szerpentin pályánkon, egy 400 méteres szekción földkábelre váltottuk az addigi 20 kV-os légkábeleket. A kb. 11 millió Ft-os fejlesztés közvetett módon segíti a hóbiztonságot, mivel így nemcsak könnyebb behavaznunk a szerpentin pályát, de szélesebben síelhető is azzal, hogy a villanyoszlopokat el tudtuk távolítani.
- ÚJ LÉCEK ÉS BAKANCSOK – A Síkölcsönzőbe 60 új síléc és közel 100 új síbakancs érkezett a francia SALOMON cégtől, több mint 7 millió HUF értékben.
- SÍISKOLA – Új, hóba szúrható oktatófigurák érkeztek a Síiskolánkba, valamint a „Rotondo” körforgónkra is vadonatúj elemek kerültek. A figurákat és elemeket is az osztrák SUNKID vállalattól rendeltük.
- HÜTTE – A nyári időszak egyik kiemelt felújítási projektje volt a Hóhatár Étterem külső felújítási és festési munkálata.
- ÚJ INFORMÁCIÓS TÁBLÁK – Felújítottuk a kasszánkkal szemközti információs táblánkat, valamint a Síparban lévő táblánk jelentős részét is újra cseréltük.
- RATRAK FELÚJÍTÁSOK – A Pistenbully 400-as gépünk vadonatúj lánctalpat, míg a Pistenbully 600-as társa új szélvédőt kapott. Mindkét megrendelés a PISTENBULLY gyárból érkezett Németországból.
- TOVÁBBI MUNKÁINK – A szezont megelőző időszakban is számos karbantartási és javítási munkát végeztünk a sípályákon és a kiszolgáló infrastruktúrán (parkolók, épületek, közlekedési utak) is.
Az energiaválság ellenére jelentős fejlesztések történtek a Síparkban, biztosítva a sípályarendszer stabil működését.
A Sípark mintegy 120 dolgozónak biztosít munkalehetőséget a téli hónapok alatt, és további 10 főnek egész éves munkát nyújt. Évente 40-60 ezer sportolni vágyó belföldi síelő látogatja a létesítményt, a környékbeli szálláshelyeket hónapokkal hamarabb lefoglalják a télre érkező "sí" turisták. A szálláshely tulajdonosok többsége az energia válság ellenére is kitart, és bizakodik a mátrai síszezonban. A Sípark korábban úgy döntött, hogy nem él az 50%-os adókedvezmény lehetőségével az IPA esetében a COVID időszak alatt, hogy ezzel is segítse a nehéz helyzetben lévő helyi önkormányzatot.
A rengeteg szervízelési és karbantartási munka mellett végzett fejlesztések 2022/23-ban:
- A hóbiztonság növelése érdekében, a hóágyúrendszer további rekonstrukción esett át és a legújabb technológiájú hópótló berendezések kerültek telepítésre, EUR 56.000,- értékben. Az eszközöket a fejlesztésekben élen járó két innovatív gyártó szállította le, a lengyel Supersnow, a dél-tiroli székhelyű TechnoAlpin és az amerikai SMI gyártó biztosított további alkatrészeket. A hóágyúkhoz szükséges alkatrészek egy részét, a fúvókákat az Egyesült Államokból kellett beszállítani. Tehát az EUR vagy USD árfolyam is hátrányosan érinti a beszerzéseket, plusz minden jellemezően drágul ezen a területen is. Sípályákhoz szinte minden fontos berendezés Ausztriából, Olaszországból, Németországból vagy Svájcból érkezik hozzánk. Rendszeresek az alkatrészek pótlásai.
- A leginnovatívabb osztrák SKIDATA beléptető rendszer jelentős fejlesztésen ment keresztül az idei szezonban, EUR 55.000,- értékben. A legújabb szoftvereken kívül, vadonatúj kamerás beléptető kapu, érintőkijelzős képernyők, bérletnyomtató és számítógép lett telepítve.
- A Panorámaliftnél a régi gyorsítószalag is lecserelésre került. Az osztrák CHAIRKIT-től a legújabb és leginnovatívabb gyorsítószalagot vásároltuk meg, EUR 28.000,- értékben, ezáltal biztosítva az ülőlift stabil, zavartalan működését, a kényelmes beszállást a székekbe.
- A sípálya biztonságra és biztonság technikára további eszközökkel, táblákkal, szivacsokkal és hálókkal készültünk, minden terméket az élenjáró osztrák Meingast gyártótól szereztünk be.
- A kölcsönző, az új felszereléseken kívül, egész épületegysége szerkezeti felújításon ment keresztül, több hónapos munka eredményeként megújult a járófelület, padlózat is.
A legfontosabb újdonság Mátraszentistvánban a gyerekeket és a kezdő síelőket várja.
Újabb SUNKID varázsszőnyeg a kezdőkért: A 6-os tanulópálya felső részére telepítésre került egy 65 méter hosszú „varázsszőnyeg”, másnéven egy mozgójárda. A szőnyeggel elsősorban az iskolai csoportoknak és a kezdőknek szeretnénk kedvezni, de egyúttal a többi síelő visszajutását is kényelmesebbé teszi a parkoló irányába.
A síoktató terület, a SíoktatóPark felszereltsége nem túlzás állítani, így is egyedülálló az országban, hiszen itt szinte az összes oktatásra használt szállító eszköz megtalálható: A 2 mozgó járda, 2 baby-lift, 2 korongos felvonó, valamint 1 „Rotondo” körforgó a legjobb eszköze a kezdő és újrakezdő síelők, snowboardosok tanulásának. Innen a továbblépés is egyszerűbb, hiszen ezek után már a középhaladó szint gyakorolható a kis- és nagy csákányos felvonókon, és a kezdőbarát négyüléses Panoráma liften. A mozgójárdához beállításra került a legmodernebb Freemotion SKIDATA kapu is.
Új ratrak érkezett a PB 600 Polar! A 2013-as évjáratú gép 490 LE, Mercedes Benz 6 hengeres motor, a gép 8 tonna és ehhez még hozzájön a majd 3 tonnás WINCH, azaz csörlő, amely a gép platóján foglal helyet. A ratrak új ára 400 ezer euró felett van. A pályakészítő géppel hatalmas előrelépés hogy a Sípark meredekebb pályáira a havat már alulról is fel lehet tolni. Mivel csörlővel kiköthető a hótaposó gép így a lánctalpak kipörgése nélkül, a FIS 1-es fekete-piros sípályán is lehet nagyobb mennyiségű havat felfele mozgatni. A gép beszerzése ára 55.000 euró.
Egyéb fejlesztések
Az országút túloldalán további 1500 m2 parkoló terület került kőszórásra, kényelmesebbé téve ezzel a sárosabb tartalék parkolónak használt felületeket.
Természetesen idén is rengeteg karbantartási és szervizelési munkát feladatot elvégeztünk a síterepen. Bízunk benne, hogy a vendégek is érzékelik, hogy évről-évre egyre komfortosabbá és hóbiztosabbá válik a pályarendszer.
Az Aktív Magyarország program részeként, 25 millió forintos kormányzati támogatással, összesen 100 millió forint értékű beruházás keretében valósultak meg idén, a hóágyúrendszerhez kapcsolódó fejlesztéseink.
A Síparkban dolgozó kollégáink tudják legjobban, mekkora probléma, amikor a hóágyúvezeték elpattan a föld alatt, a víz pedig a felszínre tör. Ezt ilyenkor mihamarabb fel kell tárni, és ki kell javítani, különben addig nem tudunk havat készíteni. A 2002-2004. között létesült gerincvezeték a talajban lejátszódó kémia és korróziós folyamatok, valamint mechanikai mozgások révén tönkrement, ezért a csőszakasz jelentős részének a cseréje mellett döntöttünk.
Olyan speciális öntvénycsöveket választottunk a fejlesztéshez, melyek jóval hosszabb ideig bírják és így kevesebb lesz a hiba, kevesebbet kell a talajt megbontanunk. Miután beszereztük a hatóságoktól a szükséges engedélyeket, ősszel elvégeztük több mint másfél kilométer hosszúságban a munkát. Az egyenesen Innsbruck mellől ideérkező csövek lefektetésével együtt került sor több víz, és elektromos szekrény cseréjére. Öt hagyományos felszíni vízkiengedő pont helyett a jövőben, földalatti megoldást alkalmazunk. Ezek új, fagymentes betonaknák melyekkel az automata hóágyúkat képesek vagyunk távolról is ki- és bekapcsolni.
Az elvégzett földmunkához kapcsolódóan az elektromos, valamint az optikai kábelhálózatot is fejlesztettük, amely a hóágyúk automatizálásához fontosak, és növelik az üzembiztonságot.
A síszezon hóbiztonságának növelése érdekében idén további négy új energiatakarékos, automatizált ventilátoros hóágyú, valamint egy lándzsás hóágyú is érkezett hozzánk. A régi manuális hópótló gépekkel szemben jelentős időmegtakarítás és hatásfok növelés érhető el ezekkel a távolról elindítható, leállítható és vezérelhető berendezésekkel. Az eszközöket a fejlesztésekben élen járó két innovatív gyártó szállította le, a lengyel Supersnow és a dél-tiroli székhelyű TechnoAlpin.
Nagyon odafigyelünk, hogy a felső-mátrai falvakról az ideérkező sportolóknak a tiszta, kulturált környezet és a szép emlékek maradjanak meg. Ennek érdekében a Síparkban rengeteget festettünk a nyáron. A Mátraszentistváni buszfordulóban az elsősegélynyújtóhely roskadozó tetőszerkezetét elbontottuk, helyére a többi Sípark épülettel harmonizáló, új fedélszék épült. Az épület homlokzatát kihasználva, a faluvég egy hangulatos kivilágított turisztikai óriásplakátot is kapott.
A Panorámalift mellett a hegytetőn pótoltuk a tönkrement és elbontott biztonsági karámkerítést. Ez a karám úgy készült, hogy a hegytetőn a szelet is jobban megfogja. Ide szintén turisztikai és egyéb információs táblák kerültek ki.
Egyéb jelentősebb fejlesztések idén:
- parkolók kőszórása
- online bérletrendszer bevezetése, gyorsítva a síbérlet kiadást
- az egyik legmodernebb Skidata beléptető felszerelése a SíoktatóPark bejáratához
- kamerarendszer fejlesztés
További 10 millió Ft a Covid-19 védekezésre:
- mobil WC konténerek, kiszolgáló pultok beüvegezés, ételkiadó ablak kialakítása, hütte átalakítása elviteles szolgáltatáshoz, új konyhai eszközök beszerzése, szenzoros kézfertőtlenítő pontok, professzionális kézszárítók, tisztítószerek és maszkok, prémium légtisztító berendezések, kordonok, sorterelők beszerzése, info grafikai táblák, matricák gyártása, plusz biztonsági személyzet
Új automatizált, fix hóágyúk az alsó szakaszon
A völgyben lecseréltünk négy régi hóágyút korszerű, energiahatékony és csendes üzemmódú gépekre. Ezek már egy föld alá épített fagymentes aknához csatlakoznak, ezért teljesen automatizáltak és távolról akár egy mobiltelefonról is azonnal elindíthatóak. Újdonság, hogy a hóágyúoszlopokon a gépek szórási magassága is beállítható. Tehát ha szeles idő van, akkor a talaj közeléből is tudunk havazni. A négyből az egyik hópótló berendezés egy speciális karos szerkezetre lett felszerelve, ami 10 méteres sugarú körön elforgatható, megnövelve ezzel az egy helyről behavazható felület nagyságát. A környezetkímélő hóágyúzás további előnye, hogy nem kell újra és újra a mobil hóágyúk helyszínre juttatásával bajlódni és a hódombokat sem kell nagyobb távolságba a ratrakkal eltolni, tovább kímélve a talajfelszínt. Az eszközöket a fejlesztésekben élen járó lengyel Supersnow vállalat szállította és telepítette.
Elkészült a negyedik víztározónk
Több éves engedélyeztetési procedúrát követően befejeződhetett végre negyedik, egyben legkisebb víztározónk végső kialakítása. Partját terméskővel borítottuk be és több tucat örökzöldet ültettünk el a tó körül. Célunk, hogy a kék háromszög mentén túrázók egy kis "tengerszem" mellett tudjanak megpihenni a nyári kánikulában. A ezer köbméteres tározó elsődleges célja a hópótlást elősegíteni a szárazabb időszakokban.
Informatikai hálózat korszerűsítése
Már nem csak a webkamerák, SKIDATA-rendszer miatt fontos az informatikai rendszer stabilitása! Legújabb berendezéseink (mint például az automata hóágyúk, a szivattyúrendszer, ülőlift stb.) üzemelésének az alapfeltétele a stabil és gyors hálózat. A közelmúltban több kilométernyi optikai kábelt telepítettünk. Ezek összekötése, belső szerver létesítése a nyár folyamán történt. A fejlesztéssel a hütte és a körbár környékén tovább gyorsítjuk az ingyenesen használható vendég WIFI-t.
További fejlesztéseink:
- Új (tartalék) parkolóhelyek. Jelentős tereprendezéssel elkészült a műút túloldalán két, egyenként 20 személygépkocsi befogadására alkalmas parkolónk.
- Újabb karámkerítéseket létesítettünk a szerpentinpálya és a tavak környékén.
- A 3-as pályán 12 reflektor került kihelyezésre, a 4B pálya mentén színes fény szpotokat szereltünk fel, melyek a hófelszínt tudják közelebbről megvilágítani (a régieket áthelyeztük).
- Kölcsönzőnkben 50 szettel bővítettük a felszerelések mennyiségét és egy új kiszolgálópult is létesült léctartókkal.
- Létrehoztunk új, felxibilis és az egyéni igényekhez jobban "alkalmazkodó" jegytípusokat, megduplázva a választási lehetőségek számát! Idén próbajelleggel bevezetjük az "Early Bird" edző jegyet, amellyel szombat reggel egy órával hamarabb lehet csúszni.
- A szezonban aTechnoalpin cég jóvoltából kipróbálhatunk további, innovatív hóágyúkat, többek között egy lándzsás típust is a völgy leghidegebb részén.
A tavalyi esztendő a fejlesztések szempontjából a Sípark történetének legizgalmasabb időszakát hozta. Rekord gyorsasággal felépítettük hazánk legmodernebb négyszemélyes ülőliftjét, látványos földmunkákkal víztározókat alakítottunk ki, sípályát hosszabbítottunk.
Előreléptünk a hóbiztonságunk erősítésében, és elindultunk a "négyévszakos" hasznosítás irányába is.. Vajon idén is tartogatunk meglepetéseket számotokra? A válaszunk természetesen Igen! Az április 2-án zárt síszezon óta rengeteg munkát végeztünk a háttérben, hogy tovább korszerűsítsük pályarendszerünket, de emellett valamennyi meglévő hóágyúnk és régebbi hótaposógépünk is felújításon esett át. Inkább vegyük sorba az idei szezon jelentős fejlesztéseit!
Hóbiztonság erősítése, környezetkímélő vízgazdálkodás:
A tavaly elkészült tározóinkat idén automata vezérlésű szivattyúaknákkal egészítettük ki. A megoldással értékes időt nyerünk a hóágyúvíz utánpótlásban. Ez egyben azt is jelenti, hogy a patakból a csapadékban bővelkedő időszakokban előre el tudjuk raktározni a hóágyúzáshoz szükséges vízmennyiséget. Az olvadék víz jelentős részben tavasszal aztán visszakerül a tavakba.
Tavi pihenők és tematikus sétányok kialakítása:
A nyári hasznosítás jegyében a víztározók környezetét természetközelivé varázsoljuk. Több száz tonna kőből hangulatos vízpartot létesítettünk, a barátságtalanul meredek gátoldalakat lankásabbá tettük. Forrásokat fakasztottunk a hegyoldalban, hangulatos kis rönkházikókat telepítettünk a tavak mellé. Mintegy 300 méter "kerti murvás" sétány készült el idén. A munkák tavasszal tovább folytatódnak..
Panorámalift tökéletesítése:
Az elmúlt szezon tanulságait levonva tovább tökéletesítettük a Panorámaliftet. A ki- és beszállóhelyeken zúzott köves felületeket hoztunk létre, hogy a sáros részeket felszámoljuk, gyepesítettünk, parkosítottunk, vízelvezetést kiegészítettük. A kiszállóban elkészült egy vörösfenyőből épült esztétikus dobogó és acél rács járda, amely télen-nyáron megkönnyíti az üzemelést. A kiszállóhelyeket szélesítettük, a lift alatti veszélyes sziklás részeket (2-es pálya) kőmentesítettük. A hangosbemondót és az esti világítást fejlesztettük, biztonsági kamerarendszer épült.
Pálya-biztonság fejlesztése:
Jelentős összegeket fordítottunk a pálya biztonságának növelésére. A Panorámalift előtti utolsó nagy kanyarban többszáz méteres hosszúságban függesztett hálórendszert építettünk ki. A pálya alja kiszélesítésre került, mivel egy meglévő faházat áttelepítettünk. A legnagyobb biztonságtechnikai cégtől (sí világkupák beszállítója) biztonsági szivacsok és hálók kerültek beszerzésre. Több száz méter új karámkerítést építettünk a problémás részekre.
Csapadékvízelvezető rendszer fejlesztése és talajvédelem a sípályán:
A Panorámalift előtti 250 méteres sípályaszakasz jelentős csapadékvízelvezető rendszert kapott. Ide folyókákat, összefolyó aknákat telepítettünk. Ezzel elkerülhető lesz, hogy olvadás során a hó átsarasodjon. A sípályáról lehordott és komposztálódott kaszálékkal beborítottuk a kopár részeket, így hamarosan mindenhol kiváló minőségű gyep lesz.
Parkoló bővítés, bekötőút és a szervízút aszfaltozása:
Újabb területtel növeltük a zúzottköves felületű parkolóinkat, amely további 30 szgk. parkolására alkalmas. 200 m hosszúságban a meglévő bekötőutat és a szervízutat új aszfalttal burkoltuk, amely téli körülmények között könnyebb közlekedést tesz lehetővé, így a Hütte mögött a 2019-es Hófesztivál alpesi színpadánál is kellemesebb lesz a fesztiválozás.
Síiskola – SíoktatóPark:
Az osztrák Meingast által további eszközök kerülnek még kihelyezésre a SíoktatóParkban, amelyek segítik a síoktatók és a tanulók közös munkáját.
Kölcsönző fejlesztés és szaniter konténer:
A síkölcsönzők készletét további 20%-al növeltük és újra rendszereztük, mindemellett új szaniter konténert telepítünk ide amelyben helyet foglal egy 15 m2-es női és férfi WC blokk.
Világítás technika és esti hangulat:
A fejlesztések részeként a pálya alsó szakaszán bővítettük a fényforrások kapacitását a kellemesebb esti síelés érdekében, ezáltal biztonságosabbá téve az árnyékos részeken húzott íveket. A parkólóban és a liftházaknál újabb fényfűzérek kerültek fel.
Újabb információs és kresztáblák:
Egyedi tervezésű kézzel készült fatáblákkal és újonnan telepített kresz táblákkal segítjük a könnyebb tájékozódást és biztonságosabb közlekedést a parkolókban.
SÍPARK PANORÁMALIFT - Magyarország első újépítésű ülőszékes felvonója
A 2017/18-as szezonra felépülő vadonatúj négyüléses lift lesz Magyarország legmodernebb liftje mely új szintre emeli a Mátraszentistváni Sípark színvonalát.
A világ egyik legnevesebb liftgyártója az ausztriai központú Doppelmayr gyár szállítja a Sípark legújabb síliftjét, mely a gyorsaság mellett kicsiknek és nagyoknak is biztosítja majd a maximális kényelmet és biztonságot.
Rekord gyors építési idő
-4 hónap
-35 ezer munkaóra
-12 munkagép
-1 helikopter
-21 beemelés
Doppelmayr vezérlés és minőség
-könnyű és precíz beszállás
-teljesen automatizált vezérlő és biztonsági rendszer
-prémium kényelem és minőség
-integrált gyermekkiesés elleni védelem
Csendes üzemelés és környezetbarát hajtásrendszer
-115 kW-os motor
-59 ülőszék
-36 mm vastag acélkötél
-500 méter hosszú, 150 m szintkülönbség
-2,6 m/s utazási sebesség
A projekt része volt még további víztárózok kialakítása, hóágyúrendszer és a hóbiztonság növelése, a kölcsönző és további kiegészítő szolgáltatások fejlesztése.
A komplex, négy évszakos fejlesztési program önerőből, bankhitelből és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával jön létre. A projekt finanszírozására a Digitroll Kft. 25%-os 150 000 000 Ft kormányzati támogatást kapott a magyar államtól.
A négyüléses felvonó ebben az évben ugyan még nem készülhetett el, de így is az elmúlt öt év legnagyobb beruházását hajtottuk végre idén a Síparkban. Rengeteg munkát végeztünk a háttérben, amelyek segítik a Sípark hosszú távú működését.
A mintegy nettó 70 millió forintos összértékben végrehajtott fejlesztések és karbantartások külső szemlélő számára talán nem is olyan látványosak, azonban ezeknek a beruházásoknak annál fontosabb hatásai lesznek majd a síközpont hosszú távú, kiszámítható működését illetően.
Az áramszolgáltatótól többlet áramot igényeltünk, amelyhez új bekötési pontot kellett létesíteni. A szivattyúk kapacitása is megduplázódott, a régi rendszert pedig felújítottuk. A hóágyúk és a szivattyúk ellátásához így nem volt elegendő a meglévő vezetékhálózat, ezért közel 900 méter hosszúságban kellett új földkábeleket lefektetnünk.
Ez a fejlesztés már idén is lehetővé teszi, hogy egyszerre akár kétszer annyi hópótló berendezést lehessen beüzemelni a felső részeken mint eddig. A cél, hogy szükség esetén minél rövidebb idő alatt lehessen a szükséges hómennyiséget pótolni. A beruházás hatása igazán a jövő évben lesz érezhető, amikor terveink szerint elkészül a két puffer víztározó is biztosítva szárazabb időszakokra is a csapadékvíz utánpótlását.
Az új gépészeti berendezéseknek nem csak a teljesítménye nagyobb, hanem a szűrőrendszer is fejlettebb lesz, tehát még tisztább vízből lehet majd havat előállítani.
Ami szembeötlőbb a síelők részére, hogy újjáépítettük a korábbi szivattyúházat, illetve tájképi szempontból is kedvezőbb, esztétikus faburkolatot és tetőt is kapott a létesítmény.
Az elmúlt síszezon pénzügyi eredménye nem tette lehetővé, hogy saját forrásokból meg tudjuk valósítani a négyüléses felvonót.
A nyomvonal kitisztítása megtörtént és az engedélyek is rendben vannak, ezért bízunk benne, hogy a következő esztendőben valóban felépíthető lesz a négyüléses.
További újdonságok a Síparkban:
A pénztárban új SKIDATA kiszolgálói pult létesült, és a SKIDATA beléptető rendszert ismét továbbfejlesztettük.
Idén új kamerák kerültek kihelyezésre, olyan helyekre ahol korábban nem volt kamera.
Online felületen is elérhető lesz a kétévente kiadásra kerülő Sípark katalógus, amelyben megtalálható a szálláskiadók legfrissebb információi és sícsomagjai is.
A fejlesztések mellett idén is szükséges volt felújítási és karbantartási munkákat végezni. Ezek közül a legjelentősebb az alsó vízkivételi tározó felújítása, karbantartása volt.